Linkowanie/ pozycjonowanie linków to nic innego jak zamieszczanie linków na serwisach zewnętrznych, które kierują do danej strony.
Gdy stworzymy stronę i zamieścimy na niej wartościowe, merytoryczne treści warto zdobyć wysokiej jakości linki prowadzące na tę stronę. Wpłyną one na widoczność witryny. Nim dostrzeżemy jakieś rezultaty takich działań, musimy uzbroić się w cierpliwość, gdyż może to zająć trochę czasu.
Warto tu podkreślić, że nie wszystkie linki są takie same. Wyróżniamy linki nofollow i dofollow.
Link building to zdobywanie linków z innych stron. Jest to jeden z elementów pozycjonowania strony. Kiedyś w link buildingu liczyła się ilość linków, obecnie stawia się jednak na jakość.
Link to odnośnik, który zamieszcza się na stronie, po kliknięciu niego przeglądarka kieruje nas na inną stronę internetową. Wyróżniamy linki wewnętrzne (odsyłają do podstron strony, czym ułatwiają poruszanie się po danej witrynie) i zewnętrzne (witryny zewnętrzne odsyłają na daną stronę). Linki zewnętrzne można uzyskać z katalogów (ważne jest by katalog, był powiązany z branżą strony, do której prowadzi), blogów (Najlepiej założyć własny blog. Należy jednak zwrócić uwagę, by zawierał wartościowe treści.), forów internetowych (na forach dyskusyjnych możemy udzielać porad związanych z naszą branżą, zamieszczając link do naszego bloga, gdzie udzielamy takiej odpowiedzi), mediów społecznościowych.
Atrybuty linków
Atrybut dofollow to znacznik w linku na stronę internetową, dzięki któremu roboty indeksujące podążają za linkiem do danej strony. Atrybut taki przypisany jest do znacznika HTML na stronie internetowej. Ma ona poprawiać jakość wyników wyszukiwania i zapobiegać przetwarzaniu spamu. Taki odnośnik z atrybutami pokazuje, że strona jest wartościowa i godna zaufania. Wiele specjalistów sądzi, że linki dofollow pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony.
Link dofollow z wyglądu jest taki sam jak standardowy odsyłacz. Można, jeśli się chce, uzupełnić go o atrybut dofollow, jednak nie jest to konieczne. Nie stosuje się raczej linków uzupełnionych o atrybuty dofollow.
Co dają linki dofollow?
Gdy jakaś witryna umieszcza link na swoje stronie, to dzięki takiemu odnośnikowi oddaje trochę mocy witrynie, do której link prowadzi. Linki dofollow są przydatne w poprawie rankingu strony, ponieważ dzięki nim strona zyskuje coraz większy autorytet. Im więcej takich linków prowadzących do naszej strony zdobędziemy, tym lepiej.
Dużo istotniejsze niż liczba linków, jest ich jakość. Należy upewnić się, że umieszczamy takie linki na stronach wartościowych, o wysokim autorytecie, ponieważ takie linki przyniosą najwięcej korzyści. Linki o niskim autorytecie mogą wręcz zaszkodzić.
Jak zdobyć linki dofollow?
Jeśli chcemy zdobyć takie linki, powinniśmy przede wszystkim skupić się na tworzeniu wartościowych, oryginalnych treści. Dzięki takiemu podejściu nasza strona chętniej będzie udostępniana na innych stronach.
Prowadzenie bloga na stronie swojego sklepu jest ciekawą opcją. Na takim blogu można zamieszczać wysokiej jakości artykuły odpowiadające na pytania klientów. Dzięki takiemu zabiegowi klienci mogą chętniej udostępniać linki odsyłające na taką stronę.
Innym sposobem jest publikowanie artykułów sponsorowanych lub eksperckich na już popularnych i cenionych portalach.
Linki z atrybutem nofollow
Linki nofollow nie prowadzą robotów na daną stronę, tym samym witryny nie oddają ci części swojej mocy. W związku z tym linki nofollow nie są używane, by podnosić ranking strony. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy takich linków używać. Przeciwnie wielu ekspertów zaleca używanie linków nofollow, gdyż pomagają one zróżnicować linki prowadzące do strony.
Co dają linki nofollow?
Atrybut nofollow to znacznik, który pokazuje robotom Google, aby nie podążały za linkiem. Taki atrybut opracowano, ponieważ wielu użytkowników dodawało dużo linków dofollow tworząc spam. Taki link, chociaż nie oddaje mocy stronie, na jaką prowadzi, to nadal jest przydatny. Pokazuje, że istnieje taka strona i napędza na niej ruch. Różnicuje też profil linków prowadzący na stronie, co z perspektywy wyszukiwarki jest bardziej naturalne.
Kiedy używać linków nofollow?
Wyszukiwarka Google oceniając daną stronę, bierze pod uwagę wiele czynników. Jednym z takich czynników jest zróżnicowany profil linków. Dzięki umieszczeniu na innych stronach linków prowadzących do danej witryny zwiększamy na niej ruch.
Linki nofollow warto używać w linkach prowadzących do podstron w danej witrynie (np. w regulaminie, polityce prywatności), ponieważ nie wpływają one na pozycjonowanie strony. Jeśli nie mamy zaufania do danej witryny lub nie chcemy przekazywać innej witrynie części swojej mocy również warto używać linków nofollow.
Stosunek linków dofollow i nofollow
Na tronie istotne są zarówno linki dofollow, jak i nofollow. Jeżeli do naszej strony prowadzić będą tylko linki dofollow Google może nałożyć na nas karę.
Nie ma konkretnej odpowiedzi, ile linków dofollow, a ile nofolow powinno prowadzić do strony. Dużo będzie zależało od rodzaju strony, jej tematyki.
Jak sprawdzić atrybuty linków?
Aby sprawdzić atrybut linka, można użyć skrótu klawiszowego CTRL+U lub użyć prawego przycisku myszy i kliknąć odnośnik, po czym wybrać opcję zbadaj element.
Z pomocą wtyczki ‘’NoFollow’’ możemy namierzyć linki nofollow na stronie. Wtyczka ta oznaczy linki nofollow czerwoną ramką.