Jeżeli zamierzasz prowadzić sklep internetowy, na pewno musisz pomyśleć o regulaminie, który będzie opisywał zasady funkcjonowania Twojego sklepu i sprzedaży. Regulamin sklepu internetowego jest jego podstawowym elementem bez którego nie powinieneś rozpoczynać tego typu działalności.
W artykule wyjaśnię jakie elementy muszą znaleźć się w regulaminie i pokrótce je opiszę.
Pamiętaj, że posługiwanie się regulaminem innego sklepu internetowego jest dość ryzykowne. Nie wszystkie postanowienia cudzego regulaminu muszą znaleźć się w Twoim sklepie. Używając cudzego regulaminu możesz narazić na niepotrzebne konsekwencje i zarzuty kradzieży cudzego regulaminu.
Warto ustalić treść regulaminu w swoim sklepie z prawnikiem, który się tym zajmuje na co dzień. Pozwoli do na dopasowanie regulaminu do Twoich potrzeb i zabezpieczenie się przed nieuczciwymi klientami.
Elementy regulaminu sklepu internetowego
Zgodnie z postanowieniami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną w regulamin powinien określać w szczególności:
- rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną,
- w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
- oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
- a także warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
- oraz tryb postępowania reklamacyjnego.
Nie są to jednak wszystkie postanowienia, które powinien zawierać dobry regulamin sklepu internetowego. Warto, żeby regulamin zawierał następujące elementy:
- Dane sprzedawcy.
- Użyte w regulaminie definicje.
- Przedmioty sprzedaży.
- Rodzaj i zakres świadczonych usług przez sprzedawcę.
- Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną.
- Warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.
- Sposób zakupu produktów.
- Forma dostawy i sposób płatności.
- Zasady reklamacji.
- Zasady odstąpienia od zakupu.
- Zasady zwrotu towaru.
- Zasady przetwarzania danych osobowych.
- Postanowienia końcowe.
Poniżej wyjaśnię co oznaczają poszczególne elementy.
Dane sprzedawcy
Sprzedawcą jest z reguły właściciel sklepu internetowego. Musi być dokładnie sprecyzowane kim on jest. Jeżeli sklep internetowy został założony przez spółkę z o.o., to ona jest sprzedawcą i ona widnieje na fakturach. To jej dane powinny znaleźć się w regulaminie.
Bardzo często sklepy internetowe zakładane są przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze i wtedy ich dane należy wpisać do regulaminu.
Kupujący musi mieć pewność od kogo kupuje towar i do kogo ewentualnie może się zwrócić z reklamacją lub innymi roszczeniami.
Definicje w regulaminie
W regulaminie można również wprowadzić definicję, którymi będziemy się w nim posługiwać. Ułatwia to czytelność regulaminu i nadaje znaczenie pewnym sformułowaniom. Dzięki definicjom nie musimy powtarzać dłuższych sformułowań w treści regulaminu.
Należy pamiętać, żeby być precyzyjnym w formułowaniu definicji, ponieważ każda nieścisłość będzie przemawiać na korzyść kupującego.
Przedmiot sprzedaży
W sklepie można sprzedawać różnego rodzaju produkty. Mogą to być produkty fizyczne, ale też elektroniczne np. webinaria, e-booki, szkolenia. Każdy z produktów warto opisać i wskazać jakie ma cechy.
Nie ma obowiązku wymieniania każdego produktu z osobna, który jest sprzedawana w sklepie.
Należy również pamiętać o wprowadzeniu odpowiedniego postanowienia zabezpieczającego sprzedawcę przed zwrotem produktu elektronicznego. Kupując w sklepie internetowym, kupujący ma prawo zwrócić towar w terminie 14 dni, jednak ciężko sobie wyobrazić, żeby kupujący miał prawo do zwrotu zakupionego e0booka lub nagrania szkolenia.
Rodzaj świadczonych usług przez sprzedawcę
Bardzo ważne jest, żeby w regulaminie znalazły się wymienione usługi świadczone przez Ciebie. Będą to najczęściej:
- założenie i utrzymanie konta klienta,
- sprzedaż internetowa,
- wysyłka newslettera.
Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną
W tym miejscu trzeba wymienić jaki sprzęt jest niezbędny do dokonania zakupu (np. laptop), a także warto wymienić przeglądarki internetowe za pomocą, których można przeglądać witrynę sklepu.
Warto również wspomnieć czy klient musi zarejestrować konto w sklepie, aby dokonać zakupu, a jeżeli tak, to opisać proces zakładania konta.
Warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną
Kupujący powinien również wiedzieć jaką umowę zawiera ze sprzedawcą dokonując zakupu produktu w sklepie internetowym.
Czym innym różni się zawieranie umowy sprzedaży, a czym innym umowy o dzieła lub umowy dostawy.
Warto również się zorientować czy przypadkiem klient sklepu sam nie składa właścicielowi sklepu jedynie oferty zakupu, jak to jest na jednym z popularnych serwisów sprzedaży.
Sposób zakupu produktów
Klient musi wiedzieć w jaki sposób może kupić produkt oraz w jaki sposób za niego zapłacić. Wystarczy, że opiszesz procedurę zakupu i sprzedaży – wskażesz w jakie przyciski należy kliknąć, aby kupić produkt i opiszesz jak zapłacić za kupiony produkt.
Forma dostawy i sposób płatności
Zakupy w Internecie polegają na tym, że kupujący wybiera produkt, płaci i zamawia jego dostawę do wybranego miejsca. Sprzedawca w regulaminie musi opisać dokładnie jak będzie wyglądała zapłata za dany produkt np. za pobraniem, przelewem bankowym, kartą.
W regulaminie należy wskazać jakie możliwości płatności ma kupujący.
Kupujący musi również wiedzieć jak zostanie dostarczony do niego towar i w jakim okresie.
Pamiętaj, że w przypadku sprzedaży produktów elektronicznych takich jak e-book, produkt zostanie dostarczony na maila lub udostępniony w specjalnej platformie (jeżeli taka będzie). Należy to wskazać w regulaminie.
Zasady reklamacji
Kupujący powinien także wiedzieć jak wygląda procedura reklamacyjna w danym sklepie internetowym.
Sprzedawca musi opisać w jaki sposób można wysłać reklamację (mailowo czy pisemnie) oraz co powinna w sobie zawierać. Należy również wskazać termin rozpatrzenia reklamacji oraz możliwe sposoby rozwiązania problemu.
Zasady odstąpienia od umowy
Odstąpienie od umowy jest podstawowym prawem konsumenta. Pamiętaj, żeby ująć w regulaminie zasady odstąpienia od umowy m.in. termin w jakim klient może odstąpić. Jeżeli tego nie zrobisz, klient może mieć nawet prawo do odstąpienia do roku, więc warto wprowadzić np. 14dniowy termin na odstąpienie od umowy.
Zasady zwrotu towaru
Jeżeli klient będzie chciał zwrócić towar, warto opisać w regulaminie w jaki sposób będzie mógł tego dokonać oraz jakie koszty pokryje sprzedawca.
Co do zasady sprzedawca pokrywa koszt zwrotu, ale może ograniczyć te koszty jedynie do standardowych kosztów. Nie musi pokrywać kosztów przyspieszonych przesyłek, jeżeli wykluczy to w regulaminie.
Przetwarzanie danych osobowych
Jak wiemy przetwarzanie danych osobowych przez sprzedawców internetowych jest oczywiste. Każdy sprzedawca pozyskuje określone dane osobowe klientów, ale warto, żeby zminimalizował ich zakres.
Klient powinien również wiedzieć komu dokładnie podaje dane osobowe (dane sprzedawcy) oraz komu sprzedawca może przekazać jego dane osobowe (np. kurierom lub księgowym).
W regulaminie może znaleźć się klauzula informacyjna (zawierająca podstawowe dane o sprzedawcy) oraz podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych klientów.
Uregulowanie zasad przetwarzania danych osobowych w regulaminie jest bardzo ważne, tym bardziej, że obowiązują nas przepisy RODO.
Udostępnienie regulaminu
Kiedy już będziesz miał gotowy regulamin swojego sklepu oraz sam sklep internetowy, będziesz zobowiązany udostępnić go na stronie sklepu, tak aby potencjalni klienci mogli się z nim zapoznać.
Przed zakupem, kupujący ma prawo zapoznania się z regulaminem, dlatego regulamin musi być łatwo dostępny, który nie może być w żaden sposób ograniczony.
Klient powinien mieć możliwość zapoznania się z regulaminem przed złożeniem zamówienia w sklepie. Zadbaj o to, by kupujący musiał zaznaczyć odpowiedni checkbox, że zapoznał się z regulaminem i że go akceptuje.