W dzisiejszym artykule poznamy, co to jest Omnibus. Również dowiemy się, jak wpłynie ona na nasze sklepy internetowe, i jakie będziemy mieć obowiązki. Czy grożą nam jakieś kary za niedostosowanie się do nich? To wszystko już poniżej.
Zakładanie sklepu internetowego to jeden z ważniejszych kroków w prowadzeniu biznesu, który jednak ma wiele obowiązków. Większość osób boi się prowadzenia tego typu działalności, patrząc na fakt, ile niesie to za sobą formalności oraz biurokracji. Jak więc dostosować swój sklep internetowy pod nowe zmiany prawne?
Posiadanie strony internetowej, tj. E-commerce jest branżą, która w dzisiejszych czasach bardzo szybko się rozwija i trzeba nieustannie wprowadzać aktualizacje, podążając za zmianami, które następują. Będąc właścicielem takiego sklepu, musimy spełniać określone przepisy prawne. Nowe zmiany są jednymi z największych od paru lat. Nowe przepisy wprowadzają zmiany w najważniejszych dyrektywach dla właścicieli i osób, które nimi operują. Do nich zaliczamy dyrektywę Omnibus, Towarową oraz Cyfrową.
Omnibus – w jakim celu to wprowadzono?
Najważniejszym powodem jest ochrona konsumentów, którzy niejednokrotnie są oszukiwani poprzez manipulowanie. Kolejnym powodem jest zwalczanie nieuczciwej konkurencji. Wprowadzają zmiany, chcą uniknąć psucia rynku. Dzieje się tak, ponieważ przedsiębiorcy zniechęcają konsumentów, stosują nieuczciwe praktyki. Chociażby patrząc na fakt, że przed obniżką celowo podnoszą ceny, aby później wrzucić sztuczną promocję.
Dyrektywa Omnibus- co to jest, jakie zmiany wprowadzono?
Dyrektywa ta wprowadza zmiany w przepisach, które dotyczą przepisów o ochronie konsumentów. Wszystkie te zmiany wchodzą w życie z dniem 01.01.2023 roku, a zastosowanie ich musi być ze skutkiem niemalże natychmiastowym. Zmiany te dotyczą przede wszystkim:
- Weryfikowania zamieszczanych opinii;
- Informowania o zniżkach oraz historii poprzednich cen;
- Zwiększania widoczności i dostępu do danych o firmie i właścicielu, ale również możliwości zweryfikowania tych danych;
- Dostęp do telefonicznej obsługi klienta;
- Informowania klienta, jakie techniki są stosowane do profilowania klienta, co wpływa na kolejność wyświetlania produktów;
Dyrektywa Towarowa – nowe zmiany 2023
Dotyczy ona przepisów z zakresu reklamacji, które obowiązują na terenie całej Unii. Zmiany wchodzą w życie z dniem 01.01.2023 roku. Zmiany, które wprowadzono dotyczyć będą:
- Zwiększenie czasu na rozpatrzenie reklamacji;
- Ponoszenie kosztu reklamacji jest po stronie sklepu;
- Okres reklamacji zostanie zwiększony z jednego roku na dwa lata;
- Do rozpatrywania sporów teraz będzie odpowiadała Ustawa o prawach konsumentów, nie tak jak dotychczas Kodeks cywilny;
Dyrektywa Cyfrowa
Uporządkuje teraz kwestie, które wcześniej nie były. Należą do nich m.in.:
- Ureguluje zasady obrotu materiałami cyfrowymi;
- Ureguluje sprzedaż produktów cyfrowych, otrzymując zgodę na pozyskiwanie danych osobowych;
- Ureguluje przepisy o odpowiedzialności sprzedawcy za sprzedaż towarów cyfrowych niezgodnych z umową – po stronie sprzedawcy będzie leżał obowiązek udowodnienia niezgodności produktu z umową;
Jakie właściciele poniosą kary za nie przestrzeganie zmian?
Zmiany, które muszą zostać wprowadzone, dają właścicielom dużo wyzwań, zaczynając od procesu sprzedaży i marketingu, aż do aktualizacji regulaminów i stworzenie nowej funkcjonalności działu IT. Posiadając sklepy internetowe, musimy dostosować się do wprowadzonych zmian, aby uniknąć kar, które są odgórnie nałożone. Kontrolować zmiany będą takie instytucje jak: Urząd Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcja Handlowa. Poniżej przedstawiamy jakie wysokości kar narzucają dane instytucje:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pobierać będzie 10% obrotu za ubiegły rok, wtedy gdy:
- Przedsiębiorca źle poinformuje klientów;
- Będzie tworzyć i rozpowszechniać nieprawdziwe opinie o firmach i produktach;
- Inspekcja Handlowa będzie pobierać za:
- Niedostosowanie się do nowych zasad – 20 tysięcy zł;
- W ciągu roku (od wprowadzenia przepisów) sklep nie wprowadzi zmian i będzie działał niezgodnie z przepisami – 40 tysięcy zł;
Sklepy internetowe – czas na zmiany
Jak możemy zauważyć, w ostatnich latach handel internetowy bardzo się rozwinął. Zaczynało się od RODO, Consent mode, GA4, a w tym roku Omnibus. To są zmiany, które zmieniają świat przedsiębiorców oraz konsumentów. Warto skonsultować się z kancelarią prawną jeśli chodzi o zgodność treści na stronie oraz w regulaminach. Tutaj powinniśmy zagłębić się i skrupulatnie podejść do tematu, ponieważ od momentu tworzenia procesu zmian może zależeć przyszłość wielu firm.